تجارت امروز

سیستم های خدمات خرید و فروش اینترنتی در ایران

تجارت امروز

سیستم های خدمات خرید و فروش اینترنتی در ایران

درباره سیستم پرداخت ( خرید پستی )

پرداخت ، گسترده ترین سیستم تجارت الکترونیک و خرید وفروش اینترنتی در ایران

 محدودیتها و مشکلاتی که در کشورمان در امر تجارت الکترونیک و خرید و فروش برروی اینترنت وجود دارد و همچنین عدم وجود امکانات بانکی مناسب برای استفاده از کارتهای اعتباری باعث شد تا شرکت رهنما با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با توجه به داشتن شبکه گسترده پستی و اعتماد مردم به این بخش دولتی، تسهیلاتی جهت رفاه حال هم میهنان عزیز در امر تجارت الکترونیک و خرید و فروش برروی اینترنت ارائه دهد. به همین منظور سیستم دریافت پول از مشتری در هنگام تحویل کالا راه اندازی شده است.


 این پروژه از تیر ماه 1381 از سوی شرکت اطلاع رسانی رهنما با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران شروع گردید و در دیماه همان سال فاز اول آن در اصفهان به بهره برداری رسید. دراین سیستم ابتدا خریدار وارد سایت اینترنتی فروشنده می شود و محصول یا محصولاتی را انتخاب و در سبد خرید خود قرار می دهد و پس از وارد نمودن اطلاعات ارسال کالا در سایت پرداخت ، خرید خود را نهایی می کند. این اطلاعات جهت بررسی و تصمیم گیری در سایت اینترنتی به اطلاع فروشنده می رسد. فروشنده در صورت تمایل به ارسال ، سفارش رسیده را آماده کرده و پس از اعلام در سیستم اینترنتی ، پست آن را از فروشنده دریافت می کند و به دست خریدار می رساند و هزینه کالا به همراه هزینه ارسال را از خریدار دریافت می نماید. واحد مالی پرداخت در دوره های زمانی مشخص با فروشندگان تسویه حساب می کند . کلیه مراحل عملیاتی سیستم از طریق اینترنت به اطلاع خریدار، فروشنده ، شعبه پستی و مدیریت سیستم می رسد. لازم به ذکر است این سیستم به گونه ای طرح ریزی شده که امکان اتصال به سیستم های الکترونیکی بانکها و موسسات مالی و اعتباری را داشته باشد و در کنار سیستم پرداخت هنگام تحویل قابلیت های پرداخت الکترونیکی نیز در آن پیشبینی شده است.

این طرح اهداف بسیار زیادی را دنبال می کند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

   بهبود و افزایش وسیع ارائه خدمات به مردم با حداکثر نظم و دقت
   مشارکت در امر تحقق دولت الکترونیکی
   زمینه سازی و گسترش فن آوری ارتباطات و اطلاعات
   زمینه سازی و فرهنگ سازی استفاده از جدید ترین و پیشرفته ترین فن آوری تجاری
   ایجاد منابع جدید درآمدی ویژه فروشندگان کالا           

   کاهش هزینه های کلان نقل و انتقالات درون شهری وبرون شهری
   کمک شایان در امر کار آفرینی بر پایه جدید ترین فن آوری روز
   استفاده بیشتر از ناوگان پست جمهوری اسلامی ایران
   ایجاد بستر و زمینه مناسب برای ارائه خدمات الکترونیکی بانکها و موسسات مالی
  کمک به فروشندگان و تولید کنندگان برای معرفی و فروش محصولات خود به قشر وسیعی از جامعه.
   فراهم آوردن امکان دسترسی مردم حتی در دورترین شهرستانها به محصولات شهرها و استانهای دیگر.
   کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا و آلودگی صوتی
   از میان برداشتن محدودیت های زمانی و مکانی برای دسترسی به محصولات
   ارائه حق انتخاب بیشتر به مشتری و آسانی پروسه خرید
   کاهش اتلاف هزینه و زمان مردم در خرید